Svar: Peanutbutter til små børn
27. maj 2023
Alder:
8 mdr.
Kære Matilde
Tak for dine søde ord, det er rigtig dejligt at høre, at du er glad for brevkassen og kan bruge mine svar - tusind tak :)
Ja, din datter må som udgangspunkt gerne få peanutbutter, som del af en varieret kost. Det kan f.eks. gives i en bananpandekage, eller du kan smøre et tyndt lag på et stykke brød. Jeg vil ikke anbefale dig at give det rent og direkte af en ske, da det kan klistre meget og sætte sig fast i ganen, men hun må gerne få det sammen med noget andet.
Allergi overfor peanuts er en allergiform, som man ser mere og mere. Og i USA, hvor man spiser en del mere peanutbutter, end vi gør her i Danmark, anbefales netop, at man giver peanutbutter før 1 års alderen for at forebygge allergi.
American Academy of Pediatrics anbefaler følgende:
- Ingen tegn på eksem eller fødevareallergi: Barnet kan tilbydes peanutbutter, når barnet er begyndt med fast føde, og peanutbutter introduceres sammen med andre fødevarer.
- Barnet har mild eller moderat eksem: Det bør drøftes med lægen, men det vil sandsynligvis være sikkert at introducere peanutbutter omkring 6 måneder.
- Barnet har svær eksem og/eller allergi overfor æg: Barnet bør altid testes for peanut-/ jordnøddeallergi, før man tilbyder peanutbutter. Hvis prøven ikke tyder på, at barnet har allergi overfor peanuts/jordnødder, så kan man tilbyde det, men det bør ske i lægehuset, hvor barnet kan være under observation.
Det anbefales også, at børn i denne gruppe får deres første peanutbutter i 4-6 måneders alderen, efter at start med fast føde er sket, så man sikrer sig, at barnet er udviklingsmæssigt parat.
Hvis prøven viser, at barnet kan have peanutallergi, så vil man nogle gange anbefale, at peanutbutter udelukkes fuldstændig fra kosten, andre gange vil anbefalingen være, at det introduceres gradvist, lægeovervåget og med henvisning til specialist.
De skriver også, at det er mindre sandsynligt, at yngre børn får positive allergitests overfor peanuts/jordnødder. De understreger dog, at hvis man af en eller anden grund ikke får introduceret peanuts i 4-6 måneders alderen, så er det en god idé at give det til børn over 6 måneder, fordi det vil forventes at gavne. Undersøgelsen, som de henviser til har inkluderet børn i alderen 4-11 måneder.
Så ja, din datter må gerne få peanutbutter, men hvis hun har børneeksem og ikke tåler f.eks. æg, så kan det være en god idé at drøfte det med lægen. Har hun ingen tegn på allergi, kan du godt prøve at give hende lidt peanutbutter hjemme :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske